dagens new york trip :)

new tork. taget från taket på huset!

när vi vaknade som sgat idag låg alla o sov..så jag o spirre tog saken i egna händer, utforska new york! ;) men först upp på taket för jag ville ta en bild :P
ganska ''disigt'' i luften så man ser lite suddigt :) men ni skulle sett när det va mörkt ute o alla lampor lyste upp new york. mega fint! ja..
resan ledde in till stan...där vi skulle hitta ground zero, med mitt o spirres lokalsinne, som aldrig ngnsin ha vart i NY tidigare.. Spirre få på sej den uppgiften. hehe.. men de slutade med att vi fick fråga ngn och han ledde oss mot rätt riktning. med andra ord hade vi gått runt alltihopa i 1 ½ timme typ istället för att gå raka vägen. hehe! vi blev en aning sura men skrattade åt det hela o fortsatte kämpa oss fram.. hmm..de gjorde vi aldrig.. haha..
tillslut gav vi up o tog en taxi! o vilken tur va inte det då! VI HADE ALDRIG HITTAT DIT!  vi va åt helt fel håll :D det var verkligen en upplevelse.. man förstår inte hur stooooort WTC va! jissunam säger jag bara. man förstår de inte förrän man är här o se det! herre guuh! helt otroligt!
Efter det att vi sett var WTC hade stått ville jag se ''minnesplatsen'' så vi svettiga o förvirrade turister som vi är börjadr gå åt ett håll..hehe..som vi gjort hela dagen..vi låtsas att vi hittar. haha.. men denna gången dök en karta upp o alla som känner mej vet att jhag inte är ngn vidare kartläsare, så den biten fick spirre ta hand om! men jag måste säg att jag e lite bättre på kartor nu. mohahah! vi kom fram till minnesplatsen o de va verkligen en upplevelse.. va mkt att se, mkt att läsa o man blev verkligen berörd. folk gick o grät där inne... torkade tårarna, personalen hade näsdukar utsatta på just ''minnesplatsen'' usch jaa.. det var intrssant o verkligen värt varje öreför att gå in där o kika! här kommer en bild på alla de saknade som fortf. inte hittads!
saknade
och detta är bara en del av den stooora väggen!

ohär är namnen som de hedra! oxå en hel vägg!
minne för de som dog i WTC               och här är några av alla som hedras o saknas när de dog i WTC! fanns brev från familjer och respektive osv att läsa! här är en bit av en vägg av 2 stora väggar fulla med foton!
en del av alla soom följde med wtc, de hedras nu på ett jättefint sätt, en fin minnesplats!

efter denna visiten skullevi nu bege oss ner mot frihetsgudinnan så man fick se en skymt av henne.. med kartan i handen som vi fikc inne på WTC-minnesplats begav vi oss dit o jajamensan hittade vi! blev en massa fotografier innan vi slog oss ner på en bänk o tänkte ut vårt nästa drag! ;)frihetsgudinnan.. jaomen..nu ha man vart o sett henne med :D
vårt nästa drag blev att hitta till denna kändispizzeria som jag fick tips om! sägs att de hade new yorks godaste pizzor! så jao..det e ju en historia för sej! vi skulle ta en taxi då vi va varma,svettiga och hade slut på vattnet så vi uteslöt vår promenad.. vi stod en stund vid vägkanten o försökte få till oss en taxi när en svart bil stannar o min kommentar
- nej nej för jissunman christian vi kan inte åka svarttaxi!
- nej de vågar vi inte va?
- nee.. så stannar ytterliagre 2 svarta bilar, försr då förstod vi att de även fanns svart taxis i new york o inte bara de gula bilarna..haha.. vi hoppade snabbt som ögat in i en med en sekund ifrån att bli påkörda.. DE E GALNA HÄR!
dock såg vi inte vilken chafför vi fick..det var ett stort misstag!!!! en gammal gubbe som inte bara va förvirrad, han hittade inte dut vi skule.. tur som det var hade ju smarta jag en karta med mej. haha.. men den hjälpte inte så mkt imed att gubben va förvirrade, spirre fick leda han i rät riktning.. ja..det var en sightsing för sej. vi fick ju se hela brooklyn. hahha! ja..sen kom vi äntligen fram efter taxis stannat mitt i vägen et flertal ggr o frågat efter hjälp. haha.. då skulle vi betala.. men icke sanicke atttt vi betalar för hans misstag. LÄR DIG HITTA GUBBE! vi sa att vi inte hade så mkt pengar o gav han 10 dollar ;) haha! det gick bra..

ah..de va nog det hela.. vi ha sett massa byggnader som empire-statebuilding osv! en mkt lärorik dag, med mkt skratt och mkt upplevelser. Ikväll kanske vi ska ut eller tar vi det imorgon!
JAG KOMMER ATT UPPDATERA MEJ PÅ BILDDAGBOKEN SÅ FORT JAG KAN! HINNER O ORKAR!
det händer så mkt mer här som man inte tänker på dessutom kan man inte skriva om allt här..hehe!
utan det kommer i bilder senare!
Kanske inte uppdatera mej där  förräns när jag kommer hem... jag håller er underrättade!

här är det mega mega varmt! 28-30 grader! svettas som två grisar här i jontes lilla lägenhet. ska ner o köpa vatten osv nu! ni får ha en bra dag!
puss o kram

Kommentarer
Postat av: Cilla

Hmm... kom ni till pizzerian?

2008-09-06 @ 19:04:44
Postat av: Anonym

jadå vikom fram o pizzan va supergod :D hehe!

2008-09-07 @ 00:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback