har män o kvinnor vissa roller?

Jag och johanna läste en blogg..
en äldre herre som påstå att kvinnans roll är i köket?
är det verkligen så? är det så att alla äldra män har kvar dom tankarna?
eller kanske till och med dom yngre som har det?
Jag tycker det är fel att det blir uppdelat såhär i olika roller..
Jag tycker att man ska hjälpas åt i hemmet, med både tvätt, matlagning osv.
allt blir ju mkt roligare då och allt går fortare!
Men sen finns det självklart saker man är olika bra på och kan dela upp!
Men varför ska det just vara mannen som ha fått rollen med att fixa o dona med en del saker..
så som bilen? jag vet en ngra tjejer som tar hand om bilarna, liksom dom är bättre på det än kanske ngt annat som killen är bättre på, som anses som ''kvinnligt''
Vad är manligt o vad är kvinnligt egentligen???
varför ska de finnas olika roller och områden i hemmet?
jag tycker nog allt att det är fel! dessa tankarna är fel!
är det inte bättre att man hjälps åt?
denna äldre herre ansåg:

''Jag anser att matlagning är kvinnans område, och min fru är fantastisk på att laga mat,
vad det än är för något hon tillagar''

Visst är det en komplimang till kvinnan som får beröm för sin goda mat..
men för oss andra då?
ska vi vara tvingade att stå där med maten på bordet utan ngn hjälp alls?
Vi jobbar väl lika mkt som er karlar..varför kan man då inte hjälpas åt?
Jag förstår ju självklart, för det anser o tycker jag själv  med att om man går hemma..
o karlen jobbar, självklart kan man ha maten på bordet när han kommer hem..
men ha båda jobbat, båda är trötta, varför ska då den ena bara behöva ställa sej vid spisen?
nej det är inte rätt... de gäller att ge o ta i ett förhållande..
KOMPRIMISSA gott folk! man kan dela upp dagarna med..
du gör middag den dagen så gör jag middag nästa dag!!

nej nu är jag upprörd minsann......
hur tänker ni karlar egentligen? eller vi kvinnor? :S
Vad är manligt o vad är kvinnligt egentligen??

Kommentarer
Postat av: Anonym

jävla snack att kvinnor ska stå å köket.. de är väl bådas ansvar att stå i köket. städa å laga mat. jag tycker de ska vara LIKA...............

2009-03-11 @ 21:43:42
Postat av: Jonny Winberg

Man kan dela upp det hela i vi & dom. Det finns pojkar män å killar som anser att kvinnans plats är i hemmet köket å tvättstugan MEN jag är inte en av dom. En liten teori jag har om det hela går ut på att dessa killar har blivit uppfostrade så i deras hem sedan barnsben där mamman har haft rollen som den som fixar allt i huset å att pappan sköter det som sker utanför dörren. Själv kommer jag från ett hem där alla sysslor har delats och där även vi barn har fått hjälpa till i hemmet för förbereda sig på vuxenlivet på ett bra sätt. Föräldrar idag borde göra en större insats för att bryta dessa könsbarriärer..

Stå på dig i ditt tyck å tänkande.

Kram/J

2009-03-11 @ 21:48:11
Postat av: Malin

Tack Jonny för kommentaren!

Jag håller med dej!

Och ja jag kommer stå för vad jag tycker både nu, ikväll, imorgon och framöver!

Kram!

Postat av: Egon S

Tack för kommentaren på min blogg. Kvinnan har sedan urminnes tider skött hemmet och barnen. Jag förstår inte varför vi ska ändra på det nu? Jag tycker det är för bedrövligt med mödrar som inte är hemma och tar hand om sina barn utan bara tänker på att göra karriär istället. Och enligt Bibeln är ju mannen skapt att vara kvinnans överhuvud. Jag tror inte att vår herre ser med blida ögon på hur vi idag manipulerar med våra naturliga könsroller på detta sättet. Visst skall kvinnor ha rättigheter, absolut, men som det är idag tycker jag de tar sig lite för mycket frihet, ofta på bekostnad av barnens väl och ve. Det blir fel om mannen tar på sig moderns roll, då får barnet uppfattningen att en man skall vara som ett fruntimmer, gå hemma med förkläde, diska, städa och koka kaffe. Det ger ingen bra bild av hur en man skall vara. Mannen ska försörja familjen och stå för grovarbetet, och ni kvinns borde se det som en rättighet att slippa sådant.



Sedan mänsklighetens tillblivelse har mannen varit familjeförsörjaren, därför har han skapats med en starkare och mer robust fysik än kvinnan. Kvinnan har mer runda och mjuka former och inte alls samma fysiska styrka, därför är hon mer lämpad för att ta hand om hem, hushåll och barn.

2009-03-12 @ 02:10:06
URL: http://egonsv.bloggagratis.se
Postat av: Marcus

Egon S är du helt frisk i huvet? Sådan dynga du vräker ur dig har ja inte läst på länge

2009-03-12 @ 03:23:10
Postat av: Malin

Ja i din urtid. men i vår NUTID, den vi lever i nu funkar inte riktigt världen så! Man måste hjälpas åt i ett hem. Då både kvinnan o mannen jobbar nu för tiden, det är inte som förr i tiden då mannen skötte arbetet och kvinnan hemmet. Ja tycker riktigt synd om din fru, för vilken bedrövlig syn du har på oss kvinnor!

Och vem är det som säger att mamman ska vara hemma med barnet? Ja självklart den första tiden, då man måste amma och så vidare! Men efter det då? varför är det just kvinnan som ska vara hemma med barnen menar du? Det är väl minst lika viktigt att barnet får lära känna sin pappa och att pappan får en bra relation till sitt barn? Du har väldigt konstig syn på saker o ting egon!

Jag tycker att du borde öppna ögonen, inse hur dagens samhälle funkar! Och börja leva därefter! Koka dina egna ägg istället för att tjata på frugan din!

Och som du skriver att det är fel att en man hjälper till med sysslorna i hemmet så som diskning,städ osv? det är inget fel alls i det! Att hjälpas åt är något man måste i dagens samhälle för att klara vardagen i ett hem! Dessutom lär även barnen sig att man kan samråda med varandra, och att man ska hjälpas åt..!

Vi delar verkligen inte samma åsikt och jag tror aldrig vi kommer göra det heller, du lever kvar i det gamla och vägra inse hur vi lever idag!

2009-03-12 @ 11:14:12
URL: http://malle87.blogg.se/
Postat av: Jonny Winberg

EGON S: Om du över huvudtaget lyckas träffa en kvinna som går med på dina orimliga krav för hur hett hem skall efterlevas så är det nog samma känsla för dig som det är för mig att skrapa fram 3klöver på en trisslott men den kan du bara glömma bort. När jag läser vad du skrivit så tror jag knappt mina ögon. Hur kan man man ha ett så förlegat tänkande å referera till bibeln? En bok som är skriven å baserad på hörsägen. Bör man inte ha lite konkretare belägg? Bara för att en sak har varit på ett visst sätt så behöver den inte fortsätta att vara det. Tänk på kvinnan lite. Vi är alla skapta för att tjäna jorden. I stora drag så skulle man kunna sammanfatta det hela med att du helt enkelt tycker att kvinnan är en lägre stående individ som bara duger till att agera som hushållsmaskin och sängvärmare men då skall jag upplysa dig om en annan religion. Buddism! harmoni och symbios är 2 vackra ord som du borde ta lärdom av och du finner bägge i varandra. Precis som mannen & kvinnan borde göra. Jag vet inte om du har haft en taskig bandom med cement i sandlådan eller blivit ammad upp till 14års ålder å därför ogillar kvinnor men det är dags för dig att ta steget in i 2000talet.. sträcker ut handen & välkomnar dig in.

2009-03-12 @ 11:38:47
Postat av: Malin

Bra skrivet Jonny! Jag håller med dej! :)

2009-03-12 @ 11:45:59
URL: http://malle87.blogg.se/
Postat av: Sanne

hahah vilket forum det har blivit av din blogg Karlsson! Jag tycker att männen bör försörja kvinnan med mångmiljonerbelopp så att kvinnnan kan shoppa, träna och åka på resor med vänninorna och barnen. Mannen bör jobba dag och natt för att kvinnan skall kunna leva ett liv i lyx. Vi har alltid blivit plågade med att vi är mindre värda och den eviga utseende fixeringen. Nu är det vår tur att ha det bra och trycka ner männen! Så tycker jag !

2009-03-18 @ 09:04:43
URL: http://livetenligts.blogg.se/
Postat av: Malin

haha..ja visst har det blitt det sanne ;) hehe!

HAHAHA,ja så kan man med resonera :P det låter bra det du skriver, iaf för oss kvinnor :P hahaha!

2009-03-18 @ 10:16:24
URL: http://malle87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback