vaccinera sej?

hmm..ska man vaccinera sej? idag har jag chansen isf.
har fortf inte bestämt mej.. innan va jag heeelt säker på att inte ta den..
sen bestämde jag mej för att ta den.. och nu vet jag inte mer.

man utsätter ju sej själv för ganska stor fara när man jobbar i kök så..
tar hand om allas tallrikar, matrester, träffa människor.. osv.
dessutom så smittar man ju inte andra om man tar den..
men det känns ändå inte riktigt 100 % bra att ta den heller då man har hört så mkt om den.
negativt!
och med min tur, vet man ju aldrig..hehe..
hmm..

ska man ta den eller inte? hmm..

Kommentarer
Postat av: Anonym

du kan visst smitta andra även om du tar sprutan. kan bära på viruset, vaccinet skyddar bara dig själv!

2009-12-02 @ 03:06:20
Postat av: Malin

svar nej.. man kan inte smitta andra när man har tagit vaccinet..när vaccinet börjat verka i kroppen. man kan dock få influensan iaf.. men en mkt lindrigare variant av den, men den smittas inte vidare!! om man är vaccinerad!

Postat av: Anonym

men de säger väl sig själv om man bär på ett virus, men inte blir sjuk själv så kan man ändå smitta andra. man kan inte resonera att man tar vaccinet för att inte smitta andra. En spruta, ett vaccin till EN person. läs på lilla Malin!

2009-12-02 @ 17:23:41
Postat av: Malin

alla resonera vi olika =)



jag har läst på..jag känner att jag vill skydda mig själv, då jag är i en risk grupp, samtidigt som jag inte vill smitta andra :P sjuksköterskorna, läkarna osv säger ju med att man inte smittar om man tagit den lilla du!



det är ju det som är hela grejen med vaccin..att det inte ska kunna spridas vidare.. så desto fler som är vaccinerade desto större chans är det ju att det försvinner..



''Målet med vaccinering är att skydda befolkningen från svåra sjukdomar. De sjukdomar som vi idag vaccinerar tex barn mot är sjukdomar som förr både var direkt dödliga och gav svåra livslånga problem. I en population behöver många, 75%-90% av alla individer vara vaccinerade för att sjukdomen inte längre ska få fäste. MED ANDRA ORD, DESTO FLER SOM VACCINERA SIG, DESTO BÄTTRE ÄR DET! Om en mindre del är vaccinerade kommer sjukdomen finnas i befolkningen och kan smitta nyfödda innan de vaccinerats. Ett gott vaccinationsprogram som inkluderar så många som möjligt gynnar alltså även dem som inte är vaccinerade, genom att sjukdomen inte har fäste i omgivningen.''

(tänk på dom som inte få ta sprutan tex! )

SÅ LÄS PÅ LITE SJÄLV LILLA DU..



jag vill iaf skydda mej själv genom att ta den då jag är i en riskgrupp..och jag vill heller inte ha på mitt samvete att smitta mina kompisars, eller syskons nyfödda barn eller andra som inte får ta sprutan.. men det är upp till var och en hur man resonera och vad man vill o inte vill.. :P

alla är vi olika..

Alla verkar ha olika kunskaper inom detta med och olika teorier, man skapar sin egna uppfattning! :)

2009-12-03 @ 15:21:12
URL: http://malle87.blogg.se/
Postat av: Johanna

Catfight;)

2009-12-03 @ 16:54:46
Postat av: Malin

yeaaah :P hehe

nej ingen catfight.. bara att man tycker olika och ha olika åsikter, kunskap och tycke! alla kan vi inte tycka likadant! :P

2009-12-03 @ 19:56:13
URL: http://malle87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback